audio Cat de relevante sunt evaluarile elevilor si profesorilor? Interviu cu LILIANA ROMANIUC
Este perioada de evaluare a elevilor, se fac periodic si evaluari ale profesorilor, cat de relevante sunt? Spunem bun gasit expertului in educatie, Liliana Romaniuc.
- Avem caiete si carti cu greseli gramaticale, oficial pentru care gramatica e o enigma, continand greseli elementare de scriere sau de exprimare, si le cerem elevilor sa fie perfecti. E posibil asta? Cum vedeti dumneavoastra situatia?
–Pai din moment ce lucrul asta se intampla, e clar ca e posibil, e o realitate. Nu as fi chiar atat de radicala, cred ca greseli se pot strecura, important e ca acele greseli sa nu fie greseli de fond si atunci cand se face corectura ele sa fie mentionate. Eu nu pot sa-mi explic lucrul acesta, va marturisesc, dincolo de faptul ca caietul respectiv a fost scris de niste invatatori sau de niste profesori, care presupun ca stiu despre ce este vorba, nu pot intelege de ce la corectura aceste greseli nu au fost remediate. E putin ciudat pentru mine, marturisesc.
2. Tot mai putine evaluari orale si tot mai multe teste scrise, elevii au inteles ce li s-a predat? Profesorii cum isi dau seama de asta?
-Este foarte adevarat ca la nivel mondial exista o tendinta inspre testele acestea standardizate, care da, sunt mult mai usor de evaluat, de facut statistici dupa aceea, de facut analiza. Pe de alta parte este foarte adevarat ca testele standardizate pot pierde anumite elemente din tot ceea ce inseamna intelegerea, reflectia si chiar partea aplicativa. Sa stii ca este necesara o combinatie a acestora si trebuie sa semnalizam alt lucru in ceea ce ne priveste pe noi, ca sistem educational. La nivelul evaluarilor nu suntem inca la nivelul testelor standardizate, nu avem standarde de evaluare. Stiti si dumneavoasta ca a lua nota 8 la o scoala din presupune un anumit volum de cunostinte, pe cand a lua nota 8 in mediul rural, de oriunde din tara aceasta daca vreti, nu inseamna acelasi volum de cunostinte, ceea ce nu este in regula. In final copii acestia notati, evaluati cu nota aceasta, 8, vor participa la tot felul de competitii, si ierarhizarea, cu care nu sunt in principiu deacord, dar sunt situatii in care ea e necesara, se va face in baza acelei note, nota ce reflecta un nivel de cunostinte foarte diferit. Deci primul lucru pe care trebuie sa-l facem este acesta, sa avem standarde de evaluare, astfel incat nota 8 in cel mai indepartat si mai sarac loc din tara acesta sa presupuna acelasi nivel de cunostinte cu nota 8 luata la cea mai buna scoala din tara aceasta. Noi vorbim despre dezvoltarea competentelor si de un invatamant bazat pe fundamentarea competentelor, pe cand noi in evaluari noi nu evaluam decat partea de teorie. Ori o competenta inseamna cunostinte, inseamna deprinderi, deci activitate practica si mai inseamna aptitudini. Aspecte care nu sunt absolut deloc evaluate in subiectele si in sistemul romanesc de evaluare, fie ca ne referim la evaluarile nationale, fie ca ne referim la evaluarile curente din timpul anului scolar
- Este atat de greu de schimbat aceste formulari?
-Nu e simplu pentru ca nu vorbim numai de schimbarea unor formulari ci vorbim de schimbarea unor mentalitati. Noi, profesorii romani suntem foarte focalizati pe partea teoretica. Nu spun ca ar fi imposibil, spun doar ca este nevoie de timp, de rabdare si de o investitie in resursa umana, in speta in profesori, o investitie de calitate, cu foarte multa rabdare si foarte multa asistenta.
4. Ce facem cu emotiile elevilor cand vine vorba de teste? Cum ar trebui sa fie?
– Dumneavoastra atingeti acum un alt subiect foarte sensibil al sistemului nostru educational, ca pana la urma la asta ne referim, si anume dezvoltarea, focalizarea dimensiunii personale, ceea ce noi obisnuim sa numim dezvoltarea academica a copilului, dezvoltarea intelectuala, dezvoltarea sociala, dar si dezvoltarea personala. Capacitatea copilului de a se cunoaste pe el insusi, capacitatea de a-si gestiona emotiile, de a face fata situatiilor limita, de criza, de stres, mai putin placute pentru noi. Situatii cu care ne intalnim practic foarte devreme in viata, chiar din gradinita si pana cand plecam de pe lumea aceasta, viata nu este doar roz, ci in viata trecem prin tot felul de astfel de situatii. Aceste competente de viata nu sunt dezvoltate in perioada de educatie formala a copiilor, lucrul acesta conduce pe langa altele la ceea ce vedem nu doar in fata examenelor, ci si in modul in care copii reusesc sa-si gestioneze relatiile mai putin armonioase, cele conflictuale.
- Titularizarea pe viata e ceva normal?
-Nu. Cred ca aceasta titularizare pe viata, cum o numim noi si cum este recunoscuta in legislatie, este o alta mare problema a sistemului educational romanesc, mai bine zis este o frana cumva in cresterea calitatii servicilor educationale. Eu, ca asistent educational, trebuie sa leg profesorul de scoala, nu de un sistem national. Lucrul acesta ar creste in mod considerabil, cred eu, calitatea predarii, calitatea relatiilor dintr-o scoala.
Asculta aici interviul integral cu expertul in educatie, Liliana Romaniuc!