Radio Hit
Asculta Live
 

HIT play live

Green Arrow

Banii partidelor în presă: milioane de euro anual

  • ianuarie 11, 2022
  • Radu Cucuteanu

Partidele tind să devină cei mai mari investitori în presa din România, cu bani încasați de la bugetul de stat. Sumele au crescut într-un ritm alert în ultimii ani, dar lipsa de transparență, mai ales în cazul PSD, blochează accesul la informații, arată Europa Liberă într-o analiză.

Partidele au majorat substanțial suma pe care o încasează de la bugetul de stat, dar, totodată, au pompat și mai mulți bani în presa online, Facebook și televiziuni.

Dacă în anii electorali era de înțeles de ce partidele folosesc mulți bani pentru promovare, noutatea o reprezintă 2021. Este anul în care partidele au dat cei mai mulți bani pentru promovare în presă și propagandă.

PNL și PSD au depășit împreună pragul de 10 milioane de euro, fără luna decembrie. De precizat că, în timpul crizei politice din lunile octombrie și noiembrie, cele două partide au aruncat în piață aproape 20 de milioane de lei (4 milioane de euro).

PSD, condus de tandemul Marcel Ciolacu – Paul Stănescu, ține la secret toate informațiile legate de sumele pe care le plătește pentru promovare și propagandă.

Autoritatea Electorală Permanentă a precizat în mai multe rânduri că legea votată în Parlament nu permite să prezinte detaliile din contractele partidelor.

PNL și USR prezintă însă informațiile solicitate, deși funcționează după aceeași lege ca și PSD.

Partidul Național Liberal a răspuns solicitării Europa Liberă privind sumele cheltuite în primele șapte luni ale anului 2021.

Agenția de presă RNews (ianuarie – iunie) – 5.000 euro/ lună (PS News)
Ancore Media (martie – iulie 2021) – 75.000 euro/ lună (B1 TV)
DBV Media House (ianuarie – iunie) – 100.000 euro/ lună (Realitatea PLUS)
GKM Global Publishing SRL – 20.000 lei/ lună
GKM Global WEB SRL – 15.000 lei/ lună
Facebook Ireland Limited – aproximativ 20.000 lei/ lună
Truezone – 4.165 de lei
HB Media Advertising Company – 3.000 euro/ lună (Dan Bucura)
News International SA – 5.000 euro/ lună (Newsweek)
Macondo Gabo Press – 16.500 lei/ lună
Soma Social – 3.000 euro/ lună (colaborare cu stiripesurse.ro)
Stalex PR & Media Events (iunie-iulie 2021) – 84.000 euro/ lună (RTV, gândul.info, cancan.ro)