Radio Hit
Asculta Live
 

HIT play live

Green Arrow

O lecție de management de nota 10!

  • octombrie 29, 2024
  • Diana Nechita

2,5 candidați pe loc la școala profesională din cadrul Colegiului Tehnic de Căi Ferate „Unirea” din Pașcani!

Construit în anii 1920 inițial ca școală de ucenici pentru CFR, instituția de învățământ din Pașcani are șase clădiri. Si doua terenuiri de sport. Aproape se prăbușeau peste elevi în anul 2015. Acum, Colegiul Colegiului Tehnic de Căi Ferate „Unirea” din Pașcani are clădiri reabilitate, este digitalizat, iar elevii fac practică trei săptămîni pe an la firme din străinătate.

Nu mai pregătesc demult angajați pentru CFR. Specializările sunt acum în domeniul tehnic mecanic, electric și economic și comerț. Iar de trei ani, specializarea tehnician proiectant este pepinieră pentru Facultatea de Arhitectură. Este rezultatul a nouă ani de muncă a profesorului și directorului Daniela Claudia Orășanu. Iar unitatea de învățămînt se adaptează la cerințele pieței muncii și a introdus și specializarea tehnician panouri fotovoltaice. Daniela Claudia Orășanu a fost numită Directorul Anului 2024, în cadrul celei de-a opta ediții a Galei Directorilor Anului 2024. De unde dragostea pentru educație?

De când mă știu am vrut să mă fac profesor. Întâi am vrut să mă fac profesor de vioară, apoi profesor de franceză și am ajuns profesor de contabilitate. Înainte de toate, sunt de fapt un profesor și apoi sunt director. Sunt un profesor și sunt un copil care s-a născut la țară, la sat, a învățat la sat și a venit la liceu, la oraș. Eu în mine am rămas acel copil îndrăgostit de școală în fiecare zi, de rechizite. Eu încă iubesc rechizitele. Nu vreți să știți ce colecție de pixuri am eu și de creioane. Am rămas acel copil îndrăgoțit de școală, de educație și am o curiozitate fantastică pentru tot ceea ce se întâmplă în lume. Și asta ți-o satisface doar școala, educația.

Când ați fost numită director al Colegiului Tehnic de Căi Ferate Unirea din Pașcani și care au fost provocările? 

Septembrie 2015, cu 7 zile înainte de începerea anului școlar 2015-2016, provocările erau așa cum cred că erau în foarte multe școli din România. Nu cred că era ceva atipic în Colegiul Unirea în acel moment, dincolo de infrastructura care era destul de învechită. În acel an, campusul nostru împlinea 40 de ani de când era dat în funcțiune și nu suferise foarte multe îmbunătățiri. Și atunci a fost nevoie clar de un efort concertat pentru a aduce cumva infrastructura școlii la cerințele educaționale din acea perioadă. Colegiul are cel mai mare campus din județul Iași, cu exclusiv municipiul Iași, șase clădiri stadion, terenuri sală de sport, cantine, internat. Afost foarte greu, nu s-au primit fonduri până atunci, cum e și acum. Nici acum nu s-au primit fonduri pentru a moderniza toată infrastructura dintr-o dată.

Lucrurile s-au întâmplat în timp. Până în acel moment fusese modernizată doar o clădire, dar lucrările au fost făcute de slabă calitate, astfel încât copiii mei când au intrat în sala de clasă, la o lună, ușa a ieșit din tocuri, dar nu numai din din sala mea de clasă, lucrările nu au fost făcute exact cum trebuie, de partea de infrastructure digitală nu prea puteam să vorbim în acel moment.

Cum ați reușit?

Răspunsul magic ăsta este prin proiecte. Mi-am dat seama foarte repede că nu va veni nimeni să spună Ia luați banii ăștia și faceți ce vreți cui modernizați școala, nu. Lucrurile s-au întâmplat în timp, accesând fonduri și bineînțeles, unde erau cei mai mulți bani, pe fonduri europene. Acolo era.

Și atunci am construit multe echipe. Eu am avantajul că sunt economist și știu să citesc un ghid de finanțare. Mă descurc cumva în hățișul ăsta. Am avut și am o experiență din aceasta de citire a legislației și atunci mi-a fost un pic mai simplu mie și am lucrat cot la cot, colegii mei construind, cum am mai spus, avem cam 10 echipe de colegi care lucrează doar pe accesare de fonduri europene, pe diferite tipuri de axe de finanțare. Doar pe Erasmus sunt vreo trei echipe, patru echipe. Dincolo de faptul că ne trimitem copiii în internship-uri, în companii europene, pentru că în Pașcani e foarte greu să găsim acele companii care să asigure un tutore foarte bine pregătit special pentru a avea grijă de instruirea practică a elevilor.

Am ales varianta aceasta de trimite pe copii în Europa câte 3 săptămâni în stagii comasate de instruire practică la companii, plus proiecte europene de infrastructură. Doar în acest an avem trei proiecte PNRR, care toate sunt pe infrastructură de reabilitare energetică, dotare mobilier și laboratoare inteligente. Echipele de management care lucrau pentru aceste proiecte au ales ca în mare parte să nu-și încaseze salariul, partea  care li se cuvine din proiect pentru așa ceva, ci au cedat-o în schimbul achiziționării unor echipamente IT, care altfel nu am fi putut să le cumpărăm în școală, să le aducem în școală.

Cum a schimbat infrastructura elevii?

O să spunem așa. La elevi, primul foarte palpabil, un indicator foarte, care poate fi măsurat foarte clar, reducerea abandonului școlar. În pauza, elevii, pentru că holurile sunt pregătite pentru asta și avem spații pentru asta, pot sta să cânte la chitară, fac demonstrații pe holuri, colegii de la grupul de robotică fac demonstrații pe holuri și e bătaie care ocupă locul în pauză acolo pe terenul de sport, plus în gradene, că am adus și gradeen acolo să participe la asta. Noi aveam o problemă la Colegiul Unirea până în acest an școlar cu săritul gardului. Era un gard de vreo 50 de ani care spuneam noi parcă și te invita să-l sari, atât de nepotrivit era și atunci, am rezolvat și problema asta, dar am adus pentru că plecau din curtea școlii ca să-și ia prânz, să mănânce, să-și iau gustare.

Copiii, adolescenții în general mănâncă foarte des și au nevoie de asta pentru consumă energie foarte multă și plecau din școală și pentru a opri lucrul ăsta am adus prânzul la cutie în școală, așa l-am numit noi sau meniul alternativ de la cantină, astfel încât toți elevii școlii, peste 1000 de elevi care sunt în școală plus personal pot printr-un formular digital, printr-o înscriere digitală, își aleg unul din cele nouă meniuri pe care le pregătește cantina special pentru ei la prânz 7 lei sau 12 lei. E un preț subvenționat clar de către mediul de de afaceri din zonă, mediul de afaceri local.

De unde atâta energie și bănuiesc că puteați ajunge director la oricare din liceele de elită din Iași. Ați ales să rămâneți acolo?

Dar nu e la fel de ofertant pentru mine să fiu la un liceu de elită. E atât de frumos să fii la un liceu tehnologic pentru niște copii care fac naveta. La Colegiul Unirea vin elevi din aproape 50 de localități proxime și cu grave goluri, să spunem așa, în pregătire și să-l ducem să luăm de la cinci, pentru că la Unirea nu vin lemn, chiar de patru, vin de cinci-șase și să-l ducem să-și ia Bacalaureatul.Colegiul nu are ca scop principal pregătirea pentru examene. Cel mai important este, așa cum spune mereu să dezvoltăm copii care devin adulți funcționali atunci când pleacă din școală. Evident că avem și noi elevii olimpici și olimpici internaționali.

Dar să știți că bucuria e mai mare la copiii ăștia, la elevii ăștia care fac naveta de la 20km-30km, vin în fiecare zi, fac un efort extraordinar ca să vină la școală și să rămână în școală. Păi, nu egalează cu nimic. De unde am energia? Copilul din mine e responsabil pentru asta.

Ați avut un speech memorabil. Dacă David Popovici a devenit campion olimpic?

Înotând mai repede cu 0,02s atunci și noi poate că ar trebui să facem un pic mai mult și mai bine, cu 0,0 2 mai mult.